Recenzie și citate:John Green-Căutând-o pe Alaska

by 15.3.15 0 comentarii

”Voi fumați ca să vă bucurați de țigară. Eu fumez ca să mor.”

Primul prieten.
Prima iubire.
Ultimele cuvinte.

ÎNAINTE. Miles Halter – un adolescent singuratic pasionat de cuvintele rostite de personaje celebre în ultimele lor clipe de viață – pleacă la şcoala cu internat Culver Creek în căutarea a ceea ce Rabelais numea „Marele Necunoscut".
Acest Necunoscut se dovedeşte mai tulburător decât şi-ar fi imaginat vreodată când în noul său cerc de prieteni îşi face intrarea seducătoarea Alaska Young. Inteligentă, amuzantă, imprevizibilă, Alaska îl atrage într-o lume misterioasă de lumini şi umbre, ce stă sub semnul ultimelor cuvinte ale lui Simón Bolívar, faimosul general imortalizat de Gabriel García Márquez: „Cum o să mai ies eu din labirintul ăsta?"
DUPĂ. Nimic nu va mai fi la fel.

Fetele vor plânge, iar băieţii vor găsi dragoste, atracţie şi dorinţă în parfumul de vanilie şi ţigări pe care îl răspândeşte Alaska. -- Kirkus Review

Căutând-o pe Alaska surprinde perfect intensitatea trăirilor şi disperarea care definesc adolescenţa. -- teenreads.com

Frumuseţea acestui roman stă în faptul că nu ascunde nimic. -- The Guardian

„Iar acum cred că e momentul prielnic să spun că era frumoasă. În întunericul de lângă mine, Alaska mirosea a sudoare şi a raze de soare şi a vanilie, iar în acea noapte luminată de o lună firavă vedeam doar silueta ei, excepţie făcând momentele în care fuma, când tutunul aprins al ţigării ei îi învăluia faţa într o lumină roşiatică. Dar, chiar şi pe întuneric, îi vedeam ochii — două smaralde arzătoare. Avea acel soi de privire pătrunzătoare care te făcea să i cedezi."

”Căutând-o pe Alaska” este o altă carte emoționantă a lui John Green care emoționează cititorul până la lacrimi. Deși nu sunt ce mai mare fană a cărților de acest gen am fost plăcut impresionată de această poveste, mai ales de personajul principal Miles Halter a cărui viață socială este în plină metamorfozare. La început am fost sigură că această carte va fi exact ca alte serii pe care le-am citit, ba mai mult puteam să-mi dau seama ce va urma, o altă poveste tristă care să impresioneze doar prin secvențe lacrimogene și care să păstreze ceva din farmecul celei mai cunoscute cărți ale autorului Sub aceeși stea, dar am zis să-i dau o șansă cărții și mă bucur că am facut-o. Romanul este structurat în două părți, în relație cu titlul romanului, ÎNAINE și DUPĂ, adică înainte de dispariția lui Alaska și după dispariția ei.Autorul reușește să facă o barieră între moarte și suferință, între distracție și așa numitele farse făcute de adolescenți.

Miles Halter este acel gen de adolescent cu o viață socială aproape inexistentă, care preferă să-și petreacă timpul liber de unul singur, izolându-se de restul adolescenților de vârsta lui. Marea schimbare din viața lui Miles are loc când acesta decide să plece în căutarea necunoscutului, părăsindu-și părinții și înscriindu-se la o școală internat numită Culver Greek. Ca întâmpinare, sau un bun venit la noua școală, este răpit îm mijlocul nopții și aruncat în mare. Dacă la început Miles era atașat de părinții săi și depindea de ei din toate punctele de vedere inclusiv emoțional, el se detașază de ei, noul gup de prieteni în care se integrează fiind o nouă familie pentru el.

“What is an "instant" death anyway? How long is an instant? Is it one second? Ten? The pain of those seconds must have been awful as her heart burst and her lungs collapsed and there was no air and no blood to her brain and only raw panic. What the hell is instant? Nothing is instant. Instant rice takes five minutes, instant pudding an hour. I doubt that an instant of blinding pain feels particularly instantaneous.”

Noul său anturaj îi oferă ceva nou ce el nu avuse niciodată, libertatea, acel gen de libertate care te lasă să faci ce vrei, inclusiv farse de orice fel, care uneori sunt duse la extrem, dar așa este distracția în cele din urmă nu...Cel care îl introduce în acest grup este chiar colegul său de cameră Chip, numit și Colonelul care îi face cunoștință cu Lara, Takumi și în cele din urmă Alaska. Grupul lor astfel format se mobilizează și încep să le facă farse copiilor bogați care studiază la Culver, acei copii care cred că au dreptul la orice doar pentru că părinții lor le oferă orice.

Cei cinci prieteni sunt de nedespărțit, iar Miles ajunge să refuze să se mai întoarcă acasă doar pentru a rămâne cu aceștia. Dau pretreceri între ei în care fumează și își fac de cap, fiecare fiind prins într-un lanț al viselor neîmplinite și al dorințelor mult prea mari.

Mi-a plăcut în mod special de Alaska, întrebarea ei care i-a marcat pe toți Cum o să ies din labirintul ăsta? fiind ca un fel de caracterizare pentru ea. Ea poate trece cu ușurință de la o stare de spirit la alta, iar dacă la începutul cărții ea pare o rebelă, sau acel gen de fata liberă care poate face orice, treptat pe măsură ce autorul ne face cunoscută povestea ei, o putem cunoaște cu adevărat pe Alaska, cea care are o parte sensiblilă și serioasă. Alaska devine dragostea secretă a lui Miles. Ea este întruchiparea frumuseții și a misterului în același timp, fapt ce îl determină pe Miles să-și dorească să afle cât mai multe despre acea fată frumoasă.